Ballbingen

Barnehagens egen ballbinge

Vi har vår egen lille ballbinge akkurat passe stor til små fotballspirer.

Helsedirektoratet anbefaler at barn skal være fysisk aktive i minst en time hver dag. Undersøkelser vi kjenner til viser at barn jevnt over ikke tilfredsstiller helsemyndighetenes anbefalinger. Et av kriteriene er at aktiviteten må ha moderat til høy intensitet. Det vil si at selv om barn er ute og leker hele dagen, trenger det ikke å bety at de oppnår høy puls.

Vi ønsker derfor å legge til rette for slike aktiviteter, og da er ballbingen et godt eksempel. Her må barna løpe etter ballen, noe som kjapt får opp pulsen til både barn og voksne. Andre aktiviteter som stafetter og ulike typer lek får også opp pulsen til barna her.

Noen barn løper mye og får en naturlig pulsstigning, mens andre barn kan leke ute i timesvis i rolig tempo. Vi ønsker å sikre at alle barna skal få opp pulsen i løpet av dagen. Da må vi legge til rette for aktiviteter som er gøy å være med på.