De største barna i barnehagen

Stjerneskuddet

Alle 5-åringer er med i Stjerneskuddet.

Det siste året i barnehagen skal være noe spesielt. Vi ønsker å gi femåringene forutsetninger, glede og vilje til å lære. Vårt mål er å gjøre overgangen fra barnehage til skole så trygg som mulig for alle. Vi har skolegruppe en dag i uken ca. fra september og ut mai.

«..Barnehagen skal legge til rette for at de eldste barna har med seg erfaringer, kunnskaper og ferdigheter som kan gi dem et godt grunnlag og motivasjon for å begynne på skolen. Barnehagen skal bidra til at barna kan avslutte barnehagetiden på en god måte og møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner…»

Rammeplanen 2017:13

I stjerneskuddet ønsker vi at barna skal utvikle et godt selvbilde som kan gi størst mulig trygghet i overgangen til skolen. Felles opplevelser vil være sentralt for å styrke gruppetilhørighet. Det å ha fokus på sosial kompetanse og selvstendighet vil gi barna forutsetninger til å fungere godt sammen med andre, og gi opplevelser til mestring.

I skolegruppen legges det grunnlag for å:

- Oppmuntre til å hjelpe hverandre

- Øve på å utsette egne behov og vente på tur

- Klare oppgaver selv og ta ansvar selv

- Bli selvhjulpen i påkledning, toalettbesøk og hygiene

- Kunne ta initiativ og be om ting de trenger

- Kunne ta imot en fellesbeskjed i gruppe

- Kjenne igjen og kunne skrive sitt eget navn

- Øve på å få riktig blyantgrep

Aktiviteter i skolegruppen:

- Lese sammen og lytte til bøker

- Fortelle hverandre historier, vitser og gåter