Oppstart
Utdrag fra rammeplanen:
«Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn.»
På våren før barnet skal starte i barnehagen har vi tilbud om seks besøksdager hvor de får møte de ansatte og besøke avdelingen de skal starte på. Her deler vi ut informasjonsskriv og blir kjent med de nye. I tillegg har vi et foreldremøte for «nye» barn før sommerferien.
Å begynne i barnehagen er spennende for barn, foreldre og personal. Her har vi erfaring med at det er viktig å bruke tid til tilvenningen, gjerne med korte og fleksible dager der det er mulig. Barnet trenger minimum tre dager til oppstart. I enkelte tilfeller trenger barn og foresatte lengre tid. Dette avtales med den enkelte avdeling. Barnet og foresatte får tildelt en fast kontaktperson ved oppstart. Den som tilbringer ekstra tid med barnet i starten kan allikevel endres med tanke på hvem barnet føler best kjemi med. Det er godt for både barn og foresatte at det er en fast kontaktperson for hvert enkelt barn i starten. Dette for at det enkelte barnet skal føle seg trygg på barnehagen og de ansatte der. Man får tilbud om oppstartsamtale med kontaktpersonen i løpet av oppstarts uken til barnet. Vi har ekstra fokus på å dele barnegruppa i mindre grupper under tilvenning og ved «oppstartsmåneden». I august er fokuset til barnehagen «tilvenning, oppstart og overgang».
Overgang til ny avdeling
Vi arbeider hele året med å besøke de store avdelingene og være med på noen turer. På våren så blir det avklart hvilke avdelinger de ulike barna skal gå på og da blir det enda hyppigere besøk. Barn som slutter på Ekorna eller Revehiet, og skal begynne på Harespretten eller Minken får god tid til å tilvenne seg nye mennesker og rutiner. Vi setter av tid før sommerferien til å forberede overgangen godt ved at de som skal over får avslutte de siste ukene på den avdelingen de skal starte på. Da deler vi opp de ansatte på tvers av huset og har skolestarterne på egen avdeling slik at alle har ansatte som er kjent med barna i disse ukene. Noen synes dette er lett, mens andre synes det er vanskelig. Avdelingene tilrettelegger for å møte barnas behov på best mulig måte i overgangen, så det kan være forskjellig for hvert enkelt barn. Likt for alle er at de skal bli kjent på avdelingen de skal begynne på, slik at overgangen i august blir best mulig for det enkelte barn.